Vícekanálové nahrávání zvuku v exteriéru
Exteriér pro nahrávání chtivého zvukaře představuje řadu nebezpečí a technických problémů, které mohou neznalého překvapit. Jak si s nimi poradit si povíme v následujícím článku, dalším přírůstku do sekce Řešení.
Nahrávání zvuku v exteriéru
Jistě mi dáte za pravdu, že nahrávat zvuk v exteriérech nebývá zpravidla jednoduchý úkol. Ať už potřebujete věrně sejmout zvuk fotbalového utkání pro vysílací účely, ruchy bouřky pro film, nebo koncert symfonického orchestru na open-air festivalu největší překážkou kvalitě zvuku bývají povětrnostní podmínky jako vítr případně déšť. Klasické molitanové ochrany proti větru nebývají dostatečně účinné a silnější poryvy větru se na citlivé membráně kondenzátorových mikrofonů projevují nepříjmeným hlubokým hučením. Tento rušivý jev se dá samozřejmě odfiltrovát filtrem typu horní propust, tím ale přicházíme o značnou část materiálu, což je možné snad u zvuku pro sportovní utkání ale rozhodně ne při náběru ambientu nebo dokonce při záznamu symfonického orchestru. Ve filmařské praxi se obvykle na takovýchto místech používají takzvané „chlupy", což ale s sebou nese hned dvě nevýhody. I když je takovýto filtr proti větru poměrně účinný vrstva „chlupů" má tendenci pohlcovat výšky, a tak opět zvukař přichází o velkou část materiálu pro záznam. Navíc představte si co se stane se zvukem když takovéto „chlupy" vlivem deště navlhnou a voda je slepí. Po předchozím odstavci by se mohlo zdát, že kvalitně nahrát například zvuk bouřky a nebo zvukově sejmout forbalový zápas v němž se náhle rozpršelo, je nemožné, nebo přinejmenším velmi obtížné. Proto jsme tu s dalším článkem v sekci „Řešení", tedy abychom vám ukázali jak (nadneseně řečeno) poručit zvuku větru a deště.
Postavme se větru, dešti
Podobný problém, který jsme si vylíčili o odstavec výš, nejspíš trápil i zvukaře dánské rozhlasové a televizní společnosti. Díky svým dobrým vztahům a zkušenostem se s tímto problémem svěřili firmě DPA microphones, která začala hledat řešení. Po dvouletém vývoji a několika slepých uličkách se této renomované dánské firmě podařilo vyvinout zcela nový typ ochrany mikrofonů proti povětrnostním vlivům, která dostala název Windpac. Pokud se již léta ve filmové a televizní praxi protivětrnné ochraně říká „Zeppelin" pak mi dovolte tvrdit, že není podobného výrobku, který si tuto přezdívku zaslouží více, než Windpac. Je zkonstruován jako skládací ocelová kostra pokrytá průzvučnou tkaninou, takže slavnou vzducholoď vskutku velmi připomíná. Do tohoto „Zeppelinu" se vkládá sofistikovaný odpružený mikrofonní držák, kam se s pomocí sofistikovaného úchytu dají upevnit dva tužkové mikrofony o délce do 41cm. Systém v této podobě je odolný proti větru do 140km/h a mezi jeho další výhody patří zvuková „neslyšitelnost", skladnost, flexibilita a také poloviční hmotnost proti dnes používaným systémům. Mimochodem, pojmem zvuková „neslyšitelnost" mám na mysli fakt, že použitá tkanina ač větru a dešti neprostupná, se na zvuku nikterak neprojeví, útlum Windpacu začíná až nad úrovní 19kHz a to velmi mírně. To platí dokonce i za deště, tkanina není nasákavá, takže její zvukové vlastnosti zůstávají zachovány, kapky deště po Windpacu neškodně stečou aniž by vlhkost pronikla k mikrofonům.
Když udeří průtrž mračen
Jediný problém, kterému zprvu Windpac neuměl čelit, byly velké kapky za hustého deště a to ne proto, že by snad prosly tkaninou, ale proto, že dopad těžké kapky na tkaninu je přecijenom slyšet. I na to výzkumný tým, vedený zkušeným expertem na akustiku, Eddiem Bøgh Brixenem, myslel. Od druhé vývojové fáze se jako součást Windpacu dodává přídavná prodyšná pěnová ochrana, která má za úkol zbrzdit rychlost kapky před dopadem na vlastní tkaninu Windpacu. Tím dopad kapky ztratí svoji sílu a kapka tak dopadne aniž by se to na zvuku nějak projevilo. Firma DPA, která je díky svým mikrofonům po světě známá jako výrobce ucelených a do detailů dotažených řešení, opět dostála svému renomé.
Mikrofonní sestava pro stereofonní nahrávání
Protivětrnná ochrana Windpac hraje jednu ze zásadních rolí v našem dnešním řečení systému pro kvalitní snímání v exteriéru. Další podstatnou roli hrají mikrofony. Do Windpacu je možné umístit prakticky jakékoliv dva tužkové mikrofony, ovšem ideální pro náš případ je zvolit stereofonní dvojici mikrofonů. Krátce po uvedení Windpacu na trh modifikovala společnost DPA svůj X-Y držák CX4000 tak, aby jej bylo možné použít přímo s odpruženým držákem Windpacu (s použitím nástavce EXY4000). Tím lze standardní dvojici kompaktních kondenzátorových mikrofonů typu 4023 (kardioida) umístit do X-Y držáku a získat tak velmi kvalitní stereofonní mikrofonní pár. Nemusím Vám připomínat, že jednou z velkých výhod takového koincidentního mikrofonního pádu je naprosto bezproblémová MONO kompatibilita, což je v televizní a rozhlasové praxi poměrně důležité. Další výhodou takovéto sestavy mikrofonů je univerzálnost, mikrofony je samozřejmě možné použít každý zvlášť.
Jak na vícekanál
Sada pro kvalitní stereofonní nahrávání do nepohody je tedy kompletní. Ačkoliv to není předmětem tohoto řešení nedá mi to, abych se nezmínil také o použití pro vícekanálový zvuk, lidově zvaný „surround". S nástupem digitálního vysílání totiž přichází doba kdy televizní stanice budou vysílat zvuk vícekanálově a tomu je potřeba podřídit nejen zpracování ale i způsob nabírání zvuku. V zahraničí je běžné, že se například fotbalová utkání snímají a zpracovávají již s vícekanálovým zvukem a tento trend se neustále rozšiřuje (důkazem bylo například fotbalové Mistrovství Evropy v Německu 2004). Přeci jenom, postavit několik mikrofonů aby každý měl svoji portivětrnou ochranu není levná záležitost, ale i tady umí firma DPA pomoci. Vzpomínáte si, že do odpruženého univerzálního mikrofonního držáku Windpacu lze umístit dva tužkové mikrofony? Proč tedy k prvnímu páry mikrofonů v konfguraci X-Y nepřidat ještě druhý pár orientovaný opačným směrem? V budoucnu by dokonce měl být k dizpozici speciální dvojitý X-Y držák s jehož pomocí by se dala jednoduše realizovat technika zvaná FLRB ArrayTM, patentovaná v roce 2002 panem Mikem Sokolem. Tento systém snímání umožňuje za použití dvou X-Y párů a jednoduché dekódovací matice snímaný zvuk dekódovat pro vícekanálové formáty od MONO přes STEREO až po 8.1. Podrobnější vysvětlení této techniky najdete v závěrečné zprávě 24tého kongresu AES z kanadského Banff, která se konala v roce 2003. Zmíněnou zprávu (mimochodem velmi zajímavou) si můžete stahnout i z našich stránek zde.
Věřím, že jste v tomto „Řešení“ našli přinejmenším inspiraci. Výzkum a s ním ruku v ruce i vývoj techniky jde nezadržitelně dopředu, a tak věci, které se ještě včera zdály jako neřešitelné a které se musely složitě obcházet, dnes již umíme řešit v takové kvalitě, jakou si dnes divák a posluchač zaslouží a jakou je zvyklý žádat. Pokud máte nějaké dotazy či chcete vědět bližší podrobnosti o produktech použitých v tomto řešení, neváhejte nás kontaktovat.
Potřebujete poradit s obdobným řešením nebo vědět více k tomuto tématu?