Programy na nahrávání hudby
S otázkou "jaký je nejlepší program na nahrávání hudby" se na našich toulkách po nahrávacích studiích setkáváme poměrně často. Tímto článkem bychom chtěli vnést trochu světla do toho jak se od sebe liší jednotlivé typy programů a pomoci vám pro vaši práci vybrat ten nejvhodnější.
Pokud nebudeme počítat historické zvonkohry, které svým principem dost připomínají práci MIDI sekvencerů začala se historie programů pro práci s hudbou psát v osmdesátých letech minulého stolení kdy byly vyvinuty první sekvenční programy jako Notator, nebo Cubase. O něco později když vývoj hardware umožnil pracovat i s náročnějšími aplikacemi a zpracovávat skutečné samplované vzorky, se začala odvíjet i druhá cesta – začaly vznikat první DAW (záznamové) aplikace jako Protools na platformě Apple nebo Samplitude na platformě Amiga a později PC. Postupné snahy o vylepšení notačních programů na jedné straně a nahrávacích programů na straně druhé, vedla k postupnému sbližování obou cest až do dnešní doby kdy nám DAW plní jak funkci vícestopého nahravače, tak funkci MIDI editoru, sekvenceru a mnohdy také editačního programu pro tisk partitur. Přes řadu společných znaků se výrobci snaží některé své aplikace specializovat a lépe je uzpůsobit konkrétnímu druhu práce. Právě tyto rozdíly si popíšeme na následujících řádkách.
Pracujeme ve studiu
Způsob práce v nahrávacím studiu vyžaduje od software celou řadu věcí a zpravidla bývá spolu se zvukovou kartou (a dnes již méně často s mixážním stolem) srdcem nahrávacího studia. Moderní studiové DAW programy musí umět monitoring v reálném čase a to i více stop, musí podporovat práci s externími ovládacími kontroléry, neměla by chybět ani podpora běžných formátů plug-in modulů, musí umožňovat letmý střih a pokud vlastní mix neprobíhá na externím mixážním pultu měly by mít zvukově transparentní směšovací algoritmus a přehledé ovládání virtuálního mixu s automatizací (nejčastěji křivkami). Pro studiovou práci je v dnešní době nezbytná také celá paleta nástrojů na čištění zvuků (u Samplitude například Spectral Clening, De-Clicker aj.) a také možnosti pro korekci intonace ať už v offline editoru, nebo v reálném čase. Díky v předchozím odstavci zmíněnébu sbližování DAW a sekvencerů dnes již většina slušných studiových DAW umožňuje na místě editovat party jednotlivých nástrojů v MIDI a následně je ve formátovaném stavy vytisknout (často se upravují až na místě s hudebníky, kteří je budou "točit"). Ve studiovém DAW programu by neměla chybět ani možnost automatického ukládání a také exportování záloh na externí disky či DVD (důvod si asi nemusíme dvakrát vysvětlovat). Suma sumárum studiová DAW by měla být rychlá, komplexní robustní a hlavně stabilní aplikace určená pro profesionály, kteří se s programem do hloubky seznámí a budou s ním pracovat často na různých studiových projektech. Právě taková je DAW aplikace Samplitude, firmy MAGIX, popřípadě její velkým organizacím určená sestra MAGIX Sequoia.
Mastering coby třešnička na dortu
Finální úprava nahrávky, nebo-li tzv. "mastering", je velmi specifická disciplína studiové práce a jako taková vyžaduje specifické funkce. Někteří výrobci proto pro mastering nabízejí oddělenou aplikaci, nicméně v profesinoálních studiích se osvědčuje provázanost masteringových funkcí se studiovým DAW programem. Samplitude a Sequoia patří v masteringových studiích mezi absolutní uznávanou špičku a to nikoliv náhodou. Sdružují v sobě pro mastering několik zásadních funkcí. Vedle již zmiňovaných čistících nástrojů je to podpora Mid-Side masteringu, sesazení a editace CD kódů (PQ kódy, EAN, CD text ap.), DDP export formátu pro lisovnu (pouze Sequoia) a další. Díky objektové editaci a nedestruktivní práci se zvukovými vzorky (v případě masteringu mixy) jsou všechny úpravu prováděny okamžitě, flexibilě a především nedestruktivně (jakoukoliv úpravu lze kdykoliv selektivně odvolat). Jednou z velmi oceňovaných funkcí programu Samplitude je možnost zpětně upravovat celé mixy v případě, že se například jeden mix bude dramaticky odlišovat od ostatních. Než složitě hledat korekční úpravy je mnohem rychlejší a hlavě z hlediska kvality šetrnější sahnout do původního mixu a změnit poměry tam. Samplitude se automaticky postará o zavolání původního projektu a po dokončení úprav o automatický export do masteringu a osazení pluginy. Takováto provázanost tak výrazně zjednodušuje a především zrychluje práci a programy které takto pokročilé funkce umožňují nelze pro mastering jinak než doporučit.
Baví nás skládání autorské hudby
Skládat autorskou hudbu lze na různých úrovních a nemusíte být ani profesionální muzikant abyste se mohli tímto způsobem bavit a vytvořit hudební základy například pro své video. Zatímco profesionálové pravěpodobně sahnou po programu s externími nástroji a pokročilým sekvencerem, umožňujícím následnou editaci a tisk notového záznamu (vedle tradičních programů Finale a Sibelius umí tisk partitur například i zmiňovaná Samplitude) nám, kteří se skládáním hudby chceme především bavit se budou hodit programy stylu "vše v jednom". Takovým programem je například Music Maker firmy MAGIX. I v něm najdeme pokročilý sekvencer, možnost nahrávat a také umožňuje práci s MIDI, oproti studiovým DAW programům má ale něco jinak a něco navíc.
MAGIX Music Maker je svým ovládáním přizpůsobený snadné tvorbě. Ovládání je jednoduché, intuitivní a nekomplikované. Navíc má obrovské množství předem připraveného hudebního meteriálu, spousty smyček, patternů a riffů ze kterých si můžete jednoduše vybrat ty, které se vám zalíbí a z nich sestavit svoje hudební aranžmá. Mezi konkurencí (konkurencí by mu mohli být snad jen jablečný Apple Garageband a o poznání méně vybavený Steinberg Sequel) vyniká kvalitou vestavěných zvuků, množstvím a možnostmi interních nástrojů (viz recenze programu v časopisech) a také možností doplnit hudební prožitek o synchronizované taneční (nebo jakékoliv jiné) video pro VDJ projekci. Jak už bylo řečeno v úvodu: pokud vás hudba baví a chcete se bavit především nad vlastními hudebními eskapádami rozhodně se zkuste poohlédnout po měkterém ze zmiňovaných programů.
Podpora
Pokud si budete vybírat DAW program nehleďte jen na program samotný, ale také na kvalitu podpory, kterou svému programu výrobce dává. Dobří výrobci píší návody jak s jejich programem pracovat, natáčejí zdarma videonávody o jednotlivých funkcích a poskytují telefonickou či emailovou podporu uživatelům. Pokud si vyberete program od výrobce, který má v České republice zastupováním pověřenou firmu, budete mít velkou výhodu v podpoře a poradenství v češtině. Například naše firma jednou za čas zdarma nabízí školení programů MAGIX Samplitude a Sequoia a případně se s námi lze domluvit i na osobních konzultacích buď u nás, nebo přímo u Vás ve Vašem studiu.
Zajímá vás vše kolem studiové a ozvučovací techniky nebo potřebujete poradit s podobným řešením?