Z mikrofonů DPA přímo do uší popové ikony

Z mikrofonů DPA přímo do uší popové ikony

Reference

Světové turné Renaissance, které v roce 2023 odehrála popová diva Beyoncé, navštívilo více než 2,5 milionu fanoušků. Turné zahrnovalo 56 koncertů ve Spojených státech a Evropě.  Stejnojmenné album získalo navíc cenu GRAMMY®. Je bez diskuse, že spolupráce s hvězdou takového kalibru, klade vysoké nároky nejen na dovednosti zvukařů, ale i použitou techniku. James Berry, který měl během turné na starosti také zvuk směřující do odposlechů, potřeboval, aby zvolené vybavení excelovalo nejen při živých vystoupení, ale i při tvorbě nově vydaného filmu Renaissance: A Film by Beyoncé.

leden 2024

S tímto vědomím se Berry obrátil na společnost DPA Microphones, která nabízí celou řadu všestranných a osvědčených řešení (včetně nového puškového mikrofonu DPA 2017), na která se můžete spolehnout takříkajíc „v dobrém i zlém“. „Model 2017 se nám během zkušebních testů osvědčil jako skvělý mikrofon pro snímání publika,“ vysvětluje Berry. „Čistota i rozsah této nové pušky je dokonalá. Mikrofon dokázal pokrýt větší plochu a zvládl to navíc bez zkreslení v oblasti výšek, se kterým se potýkám u jiných úzce směrových mikrofonů. Na 2017 můžete s nadsázkou ‚štípat dříví‘, aniž byste zaznamenali praskání, které se běžně objevuje, když jsou fanoušci hodně hlasití. Nemusel jsem ani používat high-pass filtr, jako to dělám s jinými shotguny, což je vzácnost.“

 

Mikrofony 2017 byly obzvláště užitečné při nahrávání živých vystoupení pro film v texaském Houstonu. „Dvanáct mikrofonů jsme zavěsili ze stropní technické lávky, abychom zachytili zvuky v horních úrovních stadionu,“ popisuje. „Díky drobným rozměrům jsme mohli pušky ukrýt také na plošinách s kamerami a na stanovištích s ozvučovací technikou.“  Puška 2017 nebyla jediným mikrofonem DPA, který Berry v tomto náročném projektu použil. Při snímání hlediště sehrály důležitou úlohu také modely 4017 a surroundové mikrofony 5100. O ozvučení kapely se staraly nástrojové mikrofony 4099, kardiodní kondenzátor 4011 a model 4055 pro snímání kopáku.

Pušky 4017 zavěšené u stropu doplnil Berry o několik „kusů“ různě rozmístěných v úrovni podlahy pódia. Aby bylo možné zachytit plnou a autentickou energii publika, zvukařský tým musel zohlednit poměrně unikátní uspořádání scény s velmi širokým pódiem a výběžkem, který zasahoval doprostřed publika a umožňoval Beyoncé dostat se blíže k divákům po stranách a uprostřed. Pro snímání reakcí fanoušků v místech, kde se právě Beyoncé nacházela, Berry instaloval sekvenci šestnácti surround mikrofonů 5100.

Surroundovým mikrofonům jsme dali pořádně zabrat. Celou dobu jsme je měli venku, dokonce i když pršelo nebo pořádně foukalo. Pokud leje, ne vždy se vám chce všechny mikrofony sundávat dolů z jejich pozic. Použili jsme tedy ochranné a proti-větrné kryty, které neměly žádný vliv na zvukový projev. Byl to pořád ten přirozený a křišťálově čistý zvuk, který DPA umí. Navíc jsme v dešti nepřišli ani o jeden mikrofon, což považuji za úspěch.

James Berry , Renaissance Tour Monitor Engineer

Přestože se zvuk ze surround mikrofonů stal výborným materiálem pro film, mikrofony 5100 byly původně vybrány pro zachycení publika do in-ear odposlechů Beyoncé.

Ačkoliv si zvuk z hlediště dávají do odposlechů i jiní členové kapely, byl tento výstup určen především pro Beyoncé. Ráda vnímá publikum a je jeho součástí. Šlo tedy o nezbytnou část celého řešení. Surround mikrofony jme umístili k podlaze jeviště, abychom zachytili publikum, které stojí před ní. Pušky 2017 jsme zavěsili vysoko, abychom zachytili i atmosféru horních sedadel. Výsledek byl vynikající. Celkem nám surroundové a shotgun mikrofony poskytly 128 kanálů se zvukem publika.

James Berry , Renaissance Tour Monitor Engineer

Stejným způsobem byl Berry nadšený i ze zvuku a snadného použití nástrojových mikrofonů DPA. Zatímco oceňovaný model 4099 „požehnal“ saxofon, trubku, trombón a flétnu, pro ozvučení bicí sestavy použil zvukařský tým modely 4055 (kopák) a 4011 (bubínek).

Vybral jsem si 4011, protože splňoval všechny mé požadavky na velikost, zvuk i srozumitelnost. Směrovost je úzká a velikost natolik optimální, abyste se dostali blízko k bicím. Model 4055 jsem umístil přímo za kopák. Musím říct, že je to nejspíš jeden z mých nejoblíbenějších mikrofonů od DPA. Dokáže zachytit zvuk v plném rozsahu a úder beateru šlapky přenese jako žádný jiný mikrofon ve stejné pozici. Jeho bytelnost navíc skvěle vyhovuje nárokům koncertních turné.

James Berry , Renaissance Tour Monitor Engineer

Zvuk z DPA mikrofonů byl během Renaissance Tour odbavován pomocí pěti mixážních konzol DiGiCo SD7 Quantums. Zvuk ze surround mikrofonů 5100 byl přenášen prostřednictvím velké digitální smyčky DiGiCo Optocore, druhá smyčka v síti byla primárně určena pro signály z mikrofonů snímajících zvuk publika. Jako hlavní zvukový systém byly použity reproduktory d&b audiotechnik řady GSL Series. Pro zpracování zvuku používal Berry plug-iny Waves na počítačích a Universal Audio UAD na kapelním pultu. Pro vytvoření pohlcujícího zvuku v in-ear monitorech (Wisycom) Beyoncé a ostatních hudebníku byl kromě mikrofonů DPA 5100 použit také mixážní procesor KLANG.

James Berry pracuje se zvukem mikrofonů DPA dlouhodobě a několik modelů dánské značky má na svém seznamu povinné koncertní výbavy.  Ať už jde o show Beyoncé nebo jiná koncertní turné, bytelnost a kvalita DPA jsou pro tohoto zkušeného zvukaře nezbytností.

Velmi mnoho věcí od DPA, které jsem na turné Renaissance použil, mám nyní ve svém úzkém výběru. Co se týče odposlechů, nehodlám se vzdát modelů 5100 a 2017. Pro FOH v budoucnu určitě opět vsadím na 4011 pro rytmický buben a 4055 pro kopák, který je jedním z těch mikrofonů, bez kterých by zvukař neměl vystrčit paty z domu. Totéž platí o pušce 2017.

James Berry , Renaissance Tour Monitor Engineer

Potřebujete poradit s sozvučením kapely, výběrem vhodného mikrofonu pro váš zpěv či ozvučení nástroje? 

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com