Technologická magie mikrofonů DPA vnáší zvláštní kouzlo na divadelní scénu
Stále menší a menší mikrofony DPA d:screet, nyní navíc vybavené zesilovací technologií 'CORE by DPA', zlepšují zážitek divákům napříč kontinenty.
Velké divadelní inscenace se často hrají v několika verzích současně v různých zemích, což produkčnímu týmu dává skvělou příležitost zhodnotit technické vybavení, které se při představení používá a případně ho přizpůsobovat daným možnostem a technologickému pokroku. V takové situaci se ocitl držitel mnoha různých ocenění, mistr zvuku Gareth Fry, když uváděl divadelní hru Harry Potter a prokleté dítě v australském Melbourne poté, co sklidila úspěch v Londýně a New Yorku.
„Miniaturní mikrofony DPA d:screetTM 4061 jsou už dlouhou dobu divadelními stálicemi, protože mají vynikající zvuk, hodně toho vydrží a jsou dost malé na to, aby je bylo možné dobře zamaskovat,“ vysvětluje Fry. „Už celá léta používám tyto mikrofony ve verzi Legacy a obvykle je připevňujeme na čelo na hranici vlasů, takže diváci je nevidí.“
V roce 2017, rok po premiéře v Londýně, vznikla druhá inscenace hry Harry Potter a prokleté dítě na Broadwayi. V té době už společnost DPA Microphones uvedla na trh nové miniaturní mikrofony d:screet CORE 4061, vybavené zesilovací technologií 'CORE by DPA'. Tento technologický posun minimalizuje zkreslení a zvětšuje dynamický rozsah, takže mikrofony mají ještě čistší zvuk a to od 'nejvyšších výšek' až po 'nejhlubší hloubky'.
„V Broadwayské verzi jsem chtěl maximálně využít technologické pokroku, abych z mikrofonů získal co nejlepší zvuk,“ vysvětluje Fry. „Když jsme pak začínali v Melbourne, můj záměr byl udělat je tak neviditelné, jak jen to půjde.“
Pět měsíců před plánovanou premiérou v Melbourne společnost DPA Microphones vypustila do světa svou novou řadu subminiaturních mikrofonů 6000, které jsou se svým průměrem pouhých 3mm výrazně menší, než jakýkoliv jiný mikrofon DPA.
Uvedení divadelní hry v novém městě vyžaduje měsíce příprav, a když dojde na zvuk, občas je nutné přizpůsobit navržený systém tak, aby dobře fungoval při specifické akustice místního divadla.
Uvedení divadelní hry v novém městě vyžaduje měsíce příprav, a když dojde na zvuk, občas je nutné přizpůsobit navržený systém tak, aby dobře fungoval při specifické akustice místního divadla.
„Často je lepší přizpůsobit představení divadlu, než se snažit za každou cenu protlačit stávající verzi,“ vysvětluje Fry. „Jen zřídka jde o velké změny, protože to, co máme k dispozici, obvykle funguje velmi dobře. Nikdy se ale nevyhýbáme příležitosti doladit některé detaily a každý nový herecký soubor přináší do hry něco nového. Na divadle se často snažíme najít rovnováhu mezi skutečností, že pro zpěváky potřebujeme použít mikrofony a přitom se snažíme, aby nebylo na první poslech slyšet, že je používáme. Ale není to tak vždycky; ve skutečnosti záleží na stylu daného představení.“
U mnoha inscenací mikrofon není možné dát blíž, než do vlasové linie, pokud má zůstat pro diváky skrytý. Mikrofonní vložka a kabel se nabarví tak, aby odpovídaly barvě hercových vlasů a krku. Není ani nějak neobvyklé, že herec je vybaven dvěma mikrofony pro případ, že by jeden selhal.
„Radiomikrofony dostávají rány, padají na zem, lidé si na ně sedají nebo skáčou,“ dodává Fry. „Na konektory je vyvíjen velký tlak a to už vůbec nemluvím o potu, líčidlech a laku na vlasy všude kolem. Radiomikrofony mají prostě těžký život.“
Fry říká, že je nadšený novou řadou mikrofonů d:screet 6000 a to jak po stránce zvukové kvality, tak co se týče odolnosti a vzhledu.
„Jsou tak maličké, že prostě zmizí. V případě modelu 4061 diváci mikrofon zcela jistě uvidí, pokud ho opravdu dobře nezamaskujete; zejména když používáte dva mikrofony najednou. Tenhle nový typ si ale jednoduše snadno spletete s malým mateřským znaménkem. Jsou fakticky neviditelné. I herci jim dávají přednost, protože je tolik neobtěžují.“
Fry dodává, že když v průběhu zkoušek jeho zvukařský tým zkouší různě měnit umístění mikrofonů, často ho producenti a režiséři upozorňují na to, že mikrofony jsou příliš vidět.
„Od té doby, co jsme přešli na mikrofony d:screet 6061, slýcháme podobných připomínek výrazně méně,“ říká. „Navíc zvuk mají stejně dobrý jako původní modely 4061 a jsou neskutečně odolné vůči vodě. Když jsme dříve dělali scénu, ve které herci přišli do kontaktu s vodou, museli jsme vymýšlet extrémní metody, abychom mikrofony chránili, nebo jsme museli používat mimořádně odolné modely d:screet 4661. IP certifikace těchto nových typů je však tak vysoká, že jsou v podstatě nepropustné pro vodu.“
Vedle přípravných prací na inscenacích Harryho Pottera v San Franciscu v roce 2019 a v Hamburgu v roce 2020 se Fry současně podílel na právě uvedené adaptaci veleúspěšného románu Alys, Always v londýském divadle Bridge. I v této hře herci používají mikrofony DPA 6061, tentokrát však ve spojení s miniaturními digitálními vysílačkami Sony DWT-B03R. Přestože je Gareth Fry proslulý zejména svou špičkovou prací na divadle, navrhoval i ozvučení nejrůznějších akci a výstav jako třeba průlomové výstavy David Bowie Is v muzeu V&A, dále například vytvářel zvukové efekty pro zahajovací ceremoniál Olympijských her v roce 2012.
Vydavatelství Crowood Press právě vydalo jeho knihu Sound Design for the Stage (Zvukový design na divadle).
Potřebujete poradit s výběrem mikrofonu nebo si u nás některý z naší nabídky vyzkoušet?