Rozhovor s technikem a mistrem zvuku Donaldem Hodgsonem o jeho práci
Donal Hodgson je zvukovým inženýrem, technikem a Pro Tools specialistou už více než pětadvacet let. Pracuje jak v nahrávacím studiu tak naživo.
Za svou dlouholetou kariéru se podílel na mnoha vysoce prestižních projektech mnoha různých umělců nepřeberných stylů jako byli například Tina Turner, Duran Duran, Brian Wilson, Richard Ashcroft, Mirwais nebo Sting. Pracoval i na několika hollywoodských celovečerních filmech a britských televizních show jako střihač zvuku a vedl zvukové práce na několika hudebních DVD.
Od roku 2014 je Donal členem DPA Masters klubu. Mezi jeho oblíbené mikrofony DPA patří kardioidní mikrofon DPA 4011, kterým rád snímá prostředí, akustickou kytaru a zpěv, a nástrojový mikrofon d:voteTM 4099, který je podle jeho slov „prostě úžasný“ a používá ho na všechno ostatní.
Jak jste se dostal k nahrávacímu průmyslu?
Prostřednictvím kamaráda, který už jako zvukař pracoval. Byl tak hodný, že za mě ztratil slovo u své přítelkyně, která vedla nahrávací studio v Soho, a já jsem díky tomu získal práci jako noční recepční s vyhlídkou na to, že časem budu možná moci vařit kávu!
Jak jste se z tohoto místa posunul dál a co patří mezi vrcholy Vaší kariéry?
Jsem stará škola v tom smyslu, že jsem opravdu začínal vařením kávy a postupně jsem se vypracoval na pomocníka zvukaře ve studiích Jacobs v Surrey (tehdy jsme ještě měli páskové rekordéry) a pak na hlavního zvukaře v londýnském studiu Eden. Od roku 1993 potom pracuji jako nezávislý zvukař na volné noze.
Koncem devadesátých let jsem si na chvíli od zvukařiny dal pauzu a pracoval jako Pro Tools specialista. Koncem roku 2000 jsem se přes jednoho kamaráda seznámil se Stingem a nakonec jsem mu pomáhal nahrávat jeho živé album All This Time, které vyšlo v roce 2001 a získalo pro nás cenu Emmy. Takže si mě znovu vyžádal pro své další studiové album Sacred Love, za které Sting dostal cenu Grammy v kategorii nejlepší duet společně s Mary J. Blige.
V roce 2005 mě Sting požádal, abych vedl jeho studio (Steerpike Studio) a hudební archiv. O rok později jsem s ním vyjel na turné, kde jsem měl na starosti zvuk a fungoval jsem jako produkční manažer; dohlížel jsem na nahrávání živých koncertů pro rozhlasové a televizní přenosy a mixoval jsem tyto nahrávky. V posledních letech jsem se účastnil světového turné skupiny Police (Police Reunion World Tour) a v roce 2011 jsem získal další cenu Emmy, tentokrát za mix Stingovy živé orchestrální show Symphonicities, kterou jsme nahráli v amfiteátru Red Rocks pro pořad Private Sessions televizní stanice A&E.
Co považujete za největší projekt své kariéry?
Dělal jsem pro Stinga sedm studiových alb, několik DVD a pár televizních vystoupení, ale asi nejzajímavějším zážitkem bylo mixování comebackového koncertu skupiny Police v rámci turné Police Reunion World Tour na brazilském stadionu Maracanã. Šlo o živý mix určený pro rozhlasový přenos, který jsem dělal na aplikaci Pro Tools s myší v ruce!
Jak dlouho už používáte mikrofony DPA?
Ve studiu Eden jsme měli pár všesměrových mikrofonů B&K, ale v době Brit Pop jsme všesměrovky vlastně moc nepoužívali; ani nevím proč. Moje první praktická zkušenost s DPA proběhla v roce 2006, když Sting nahrával album Songs From The Labyrinth ve spolupráci s loutnistou Edinem Karamazovem. Odjakživa jsem značku DPA měl spojenou s vážnou hudbou, takže mě napadlo, že by možná bylo dobré je u tohoto projektu vyzkoušet. Koupili jsme sadu všesměrových mikrofonů d:dicateTM 4006 a použili jsme je výhradně pro nahrávání Edinových louten. Jejich zvuková kvalita na nás ve studiu udělala obrovský dojem, takže když jsme vyjeli na turné a chtěli jsme zachovat určitou jednotnost jednotlivých koncertů, rozhodli jsme se použít kardioidní mikrofony 4023 (nyní známé jako 4011-ER), protože mají podobný zvuk a přitom jsou velice nenáročné. Fungovaly skvěle a celému zvukařskému týmu doslova otevřely oči. Od té chvíle jsem byl značkou DPA doslova nadšený.
Pro jaké projekty jste využil mikrofony DPA a které modely jste konkrétně používal?
Při nahrávání pokaždé používám mikrofony DPA. Občas si klienti vyžádají jiné mikrofony, ale já tam pokaždé protlačím i nějaké od DPA a lidé, kteří je předtím nikdy neslyšeli, vždycky uznávají, že mají skvělý zvuk. Obvykle se jen usmívám a souhlasně přikyvuji a snažím se, aby to nevypadalo jako povýšené „vždyť jsem to říkal.“
V průběhu času jsem přidal do své výbavy další modely DPA – například nástrojové mikrofony d:vote 4099, které jsme použili v roce 2009 pro nahrávání živého Stingova koncertu If On a Winters Night v Durhamské katedrále; tato nahrávka byla určená pro živé vysílání a vydání na DVD. Katedrála má krásně znějící dozvuk, ale má alespoň pět sekund a jediný způsob, jak dosáhnout dobrého zvuku, bylo snímat všech 38 muzikantů z blízké vzdálenosti. Použil jsem mikrofony d:vote 4099 pro smyčce a žestě, mikrofony d:screet 4061 pro harfy a Stingovu loutnu, kardioidní mikrofony d:dicate 4011 pro vokalisty a kompaktní kardioidní mikrofony 4023 pro perkuse. Vše znělo výborně, zejména pak Stingův hlas, který se mikrofonem 4011 nesl vynikajícím způsobem. Vyzkoušeli jsme i mobilní prostorový mikrofon DPA 5100, protože koncert jsme nahrávali a mixovali pro stereo a 5.1 prostorový zvuk.
Na jaké problémy narážíte během projektů, na nichž pracujete? A jak vám je mikrofony DPA pomáhají řešit?
Řada mikrofonů d:vote 4099 a zejména jejich různé držáky zcela změnily způsob mojí práce a to jak ve studiu, tak živě. Mám možnost se dostat skutečně blízko ke zdroji zvuku a díky tomu v mixu vyzdvihnout jednotlivé nástroje. Jsou prostě úžasné. Nikdo, s kým jsem kdy pracoval, v životě neřekl o mikrofonech d:vote 4099 křivé slovo.
Řekněte nám něco o způsobu Vaší práce a nějaké technickém podrobnosti o Vašem každodenním pracovním programu.
Myslím, že pracuji velice uvolněným způsobem, bez stresu, bezstarostně. Jde o hudbu a o to, aby se muzikanti cítili uvolněně, spokojeně a byli připravení hrát bez jakéhokoliv tlaku. Když začnu pracovat na nahrávce, nepřestanu, dokud muzikanti neopustí studio. Pokaždé nahrávám úplně všechno; to je kouzlo aplikace Pro Tools, protože vám nikdy nedojde pásek! Taky jsem měl štěstí v tom smyslu, že jsem se po stránce technického vybavení nikdy nemusel nijak omezovat, čili můžu nahrávat pomocí zvoleného výběru mikrofonů a přitom mám prostor přidat několik dalších jen na zkoušku pro zvýšení kreativity. Pak během nahrávání můžu s těmito mikrofony hýbat, přesouvat je, dolaďovat a kroutit s nimi. To výborně funguje v situacích, kdy není čas pohrát si s rozmístěním mikrofonů předem a umělec chce dobrý zvuk hned od první noty.
Na jakých dalších projektech hodláte použít mikrofony DPA?
Další projekty? Moje zvukařská křišťálová koule je momentálně trochu zamlžená, ale ať se pustím do čehokoliv, DPA určitě nebude chybět, protože jejich mikrofony používám všude. Aktuálně spolupracuji se společností Rock Choir a při nahrávání a mixování celé jejich tvorby používám výhradně mikrofony DPA. Na rok 2020 chystají velkou show ve Wembley na oslavu patnáctiletého výročí Rock Choir. Pravděpodobně půjde o dva večery za sebou a patnáct tisíc členů bude zpívat každou píseň, navíc bude vystupovat osmdesát sólových zpěváků a kapela. Snad to celé budou chtít nahrát a zaznamenat na živé album.
Jak vidíte vývoj nahrávání zvuku v příštích pěti letech? Jsou tu nějaké výrazné trendy, které ovlivní způsob Vaší práce v budoucnosti?
Myslím, že stále vidíme následky efektu domácího nahrávání a mixování na koleně, který se navíc sčítá s tím, jak více a více lidí začíná platit měsíční poplatky za streamovací služby. Nakonec (a doufejme, že to bude spíš dříve než později) bude streamování generovat větší zisky než kdy dělaly fyzické prodeje hudebních nosičů; jestli však tyto prostředky prosáknou přes všechny vrstvy až k nám, se teprve uvidí. Můj osobní plán je zůstat natolik flexibilní, jak jen to půjde. Myslím, že tradiční způsob produkce se omezí na několik špičkových studií a my ostatní se budeme muset hodně ohánět a pracovat na více místech najednou. Mít své vlastní vybavení a znát ho jako své boty bude nesmírně důležité, pokud budete chtít zůstat konkurenceschopný.
Chcete poradit s výběrem mikrofonu nebo si u nás některý z naší nabídky vyzkoušet?