Německý Soundcheck testuje americké ‚bedny‘ – EV ETX
Přeložili jsme pro vás test reprosoustav Electro-Voice ETX-10P doplněných o subwoofery ETX-15SP, Napsal Jan-Friedrich Conrad, časopisu Soundcheck.
Co bylo testováno
S aktivními reprosoustavami série ETX přinesl Electro-Voice na trh tři nové dovupásmové reprosoustavy a dva subwoofery (+ jeden třípásmový, pozn. překl.). V testu jsme se poněkud podrobněji zaměřili na 10“ EV ETX-10 a menší z obou subwooferů, EV ETX-15SP. Technologie, výkonové zesilovače i ovládací panely všech modelů jsou však stejné. Jako tlakový driver byl pro tuto sérii vybrán nejkvalitnější model značky, zatímco basové měniče širokopásmových modelů představují zcela novou konstrukci.
Technologie a fyzika
Vývojem těchto nových modelů prošlapává Electro-Voice nové cesty: fyzikální vlastnosti reproduktorů jsou v průběhu návrhu podrobně simulovány, takže vývojáři mohou již před zhotovením prvního prototypu optimalizovat materiály, rozměry a umístění i tvar všech komponentů. Tento postup slibuje vynikající výsledky, neboť reproduktory se z principu nechovají ideálně, například z hlediska lineární reprodukce, takže vždy existuje možnost, že se nedokonalosti a nelinearity může podařit sladit tak, že se navzájem více méně vykompenzují. Iterativní postupy, jako je tento, přirozeně těží z možností počítačových simulací CAD. Electro-Voice však oblast návrhu rozšiřuje i o detailní fyzikální simulaci všech elektromagnetických a mechanických prvků. Výsledkem je, že přes svůj konvenční vzhled série ETX skrývá skutečně špičkovou technologii.
Například reproduktory jsou vybaveny tzv. Faradayovými prstenci (zkratovacími kroužky). Jde o elektricky vodivé prstence, umístěné na vnitřním pólovém nástavci magnetického obvodu. Tyto prstence vlastně představují závit nakrátko. Výsledkem této konstrukce je snížení nárůstu impedance s kmitočtem a tedy kompenzace indukčnosti kmitací cívky. V závislosti na pozici cívky (jak se pohybuje nahoru a dolů) se mění její indukčnost, takže se reproduktor chová jinak v závislosti na výkonu. Změna magnetického pole v mezeře tak nejen zvyšuje linearitu, ale rovněž zlepšuje impulzní odezvu.
Nenápadným avšak neobvyklým prvkem širokopásmových reprosoustav je umístění výškového reproduktoru, basového reproduktoru a bassreflexového vyústění. Přední stěna, krytá mříží, je rozdělena na dvě části. Kmitací cívky obou měničů jsou z důvodu optimálního sfázování v jedné rovině, avšak rovina vyústění zvukovodu se nachází před rovinou membrány.
Díky tomu vzniká mezera mezi basovým reproduktorem a hornou, kudy se šíří zvuk z bassreflexu před membránu basového reproduktoru. Časové srovnání je ještě dále optimalizováno DSP..
RIR filtry
FIR filtry využívají implementaci operačních režimů optimalizovaných pro různé situace, jako například zavěšení reproboxu, umístění na stativu nebo na podlaze (při použití jako monitor). Když použijete například více subwooferů společně, máte k dispozici režim, který jim zaručí skutečnou směrovost. FIR filtr v roli výhybky dosahuje strmosti kolem 76 dB na oktávu, ne méně! Díky tomu je oblast přechodového pásma mezi basovým a výškovým reproduktorem užší, než u jakéhokoliv jiného reproboxu, který znám. Výsledkem je tak i možnost optimalizace zatížitelnosti obou pásem s již tak velice dobře dimenzovanými měniči. Kombinací vysoké citlivosti a vysokého trvalého výstupního výkonu spínaného zesilovače se spínaným zdrojem bylo dosaženo vysokých hodnot akustického tlaku a velice nízkého zkreslení. Hodnota okamžitého špičkového SPL 134 dB (měřeného) je pro 10“ pekelně vysoká.
Ovládání reproboxů zůstalo jednoduché. „Satelity“ jsou vybaveny panelem, nabízejícím dva kombo konektory spolu s nastavením úrovně. Ty doplňuje ještě XLR výstup Mix. Pouličním umělcům tak v podstatě nic nebrání v tom, aby vyrazili do ulic spolu s ETX-10P, kytarou a dynamickým mikrofonem. Kvalita reprodukce neutrpí bez ohledu na konkrétní použití. Semi-parametrický (bez nastavení Q) třípásmový ekvalizér rovněž umožňuje další přizpůsobení například podle akustiky. Parametry se mění pomocí otočného ovladače s funkcí push.
Filtry FIR a IIR Zpracování digitálního signálu je založeno na FIR filtrech. FIR znamená Finite Impulse Response (konečná impulzní odezva) na rozdíl od Infinite Impulse Response (nekonečná i.o.). FIR filtry pracují na principu známém jako konvoluce. Principy filtrů by se daly v krátkosti vysvětlit takto: v případě efektu delay vlastně zapojíte výstup zpět na vstup pro vytvoření zpětné vazby. Výsledkem budou echa, která způsobí další echa, teoreticky až donekonečna.
V případě krátkých zpoždění cca 1 ms se signál zopakuje 1000x za sekundu. Jinými slovy „x-krát za sekundu“ se vyjadřuje pomocí jednotky Hertz, takže v uvedeném případě by byla maximálně zdůrazněna frekvence 1 kHz a její harmonické (celistvé násobky frekvence). Podobný „filtr“ jde samozřejmě udělat i pro jiné frekvence. Takže toto je nejjednodušší příklad filtru IIR s „nekonečnou“ impulzní odezvou.
Pokud však zvolíme zpoždění se čtyřmi delay linkami bez zpětné vazby, po čtvrtém echu nedojde k žádnému opakování. Impulzní odezva bezpodmínečně skončí. Konvoluční dozvukové efekty, modely zesilovačů a dokonce PA procesorů, jako ty v Electro-Voice ETX, využívají právě FIR filtry – ovšem nikoliv v řádu čtyř zpožďovacích linek, ale až desítkách tisíc – jednu linku pro zpoždění o každý vzorek, což je při vzorkování 96 kHz 96 000 vzorků za sekundu.
DSP
Umožňuje to výkon moderních procesorů. A jelikož lze tuto technologii využít pro kompenzaci charakteristik mikrofonů a reproduktorů, lze pokračovat i v kompenzaci dalších zbývajících negativních jevů, bez ohledu na nejlepší výchozí podmínky z hlediska výběru komponentů a samotné konstrukce – tedy ke kompenzaci charakteristiky celého reproboxu. A právě to dělají DSP v reprosoustavách ETX.
Něco takového nazývám „blbuvzdorný“. A když už o nich mluvíme, ETX rovněž nabízí možnost zamknutí menu, možnost továrního resetu a schopnost zapamatovat si nastavení i po vypnutí sítě. Nechybí ani hornopropustný filtr s proměnlivou mezní frekvencí a speciální presety pro použití se subwoofery ETX. Nabídku funkcí rozšiřují ještě EQ křivky Music, Live a Speech. Je skoro zbytečné dodávat, že ochranné limitery proti špičkovému i teplotnímu přetížení rovněž zajišťuje DSP.
Když už máte v reproboxech DSP, můžete rovněž implementovat zpoždění. Každý reproduktor může být zpožděn o ekvivalentní vzdálenost až 300 m. Potěšitelné je, že veškeré relevantní informace jsou na displeji jasně viditelné. Když chcete například zjistit, zda je aktivována funkce zpoždění, nemusíte procházet menu, ale stačí se podívat do příslušného rohu displeje.
Vnější a konstrukční prvky rovněž odpovídají průmyslovým standardům. Ozvučnice je vyrobena z 13vrstvé 18 mm tlusté březové překližky, dále vyztužené 12 mm podpěrami. Držadla jsou speciálně navržena, nejde o standardní výrobky. Jsou pohodlná a nijak neohrožují klouby na rukou. Mřížka reproduktoru je dostatečně odolná proti nárazu, ovládací prvky jsou zapuštěné a vršky jsou vybaveny závěsnými body M10.
Boky ozvučnice, na kterých reprobox leží, když je použit jako monitor, jsou opatřeny ochrannými lištami, takže se po boxu můžete doslova procházet, aniž byste zároveň testovali odolnost strukturovaného laku při styku s podlahou. Dvě příruby pro stativ na dně reproboxu umožňují vertikální nebo mírně sklopené, těžiště je přitom vždy v ose stativu. Zadní stěna subwooferů je opatřena čtyřmi kolečky, takže i v tomto ohledu splňuje konstrukce nejvyšší standardy. Plný počet bodů!
Něco takového nazývám „blbuvzdorný“. A když už o nich mluvíme, ETX rovněž nabízí možnost zamknutí menu, možnost továrního resetu a schopnost zapamatovat si nastavení i po vypnutí sítě. Nechybí ani hornopropustný filtr s proměnlivou mezní frekvencí a speciální presety pro použití se subwoofery ETX. Nabídku funkcí rozšiřují ještě EQ křivky Music, Live a Speech. Je skoro zbytečné dodávat, že ochranné limitery proti špičkovému i teplotnímu přetížení rovněž zajišťuje DSP.
Když už máte v reproboxech DSP, můžete rovněž implementovat zpoždění. Každý reproduktor může být zpožděn o ekvivalentní vzdálenost až 300 m. Potěšitelné je, že veškeré relevantní informace jsou na displeji jasně viditelné. Když chcete například zjistit, zda je aktivována funkce zpoždění, nemusíte procházet menu, ale stačí se podívat do příslušného rohu displeje..
Parametry
ETX-10P pokrývá frekvenční rozsah 85 Hz až 20 kHz (-3 dB) a dosahuje maximálního akustického tlaku 134 dB – opět připomínáme, že jde o 10“ box s hmotností stěží 20 kg! Vyzařovací úhel všech širokopásmových modelů je 90° x 60°, jen u třípásmového modelu ETX-35P je úhel užší – 60° x 40°. Je tak možné jej použít i v instalacích se zavěšením boxů a ozvučováním na větší vzdálenost například v klubech, kde je často třeba pokrýt i zóny poměrně daleko od pódia.
Testovaný ETX-10P je naopak ideálně použitelný i při umístění na stativu s průměrem 35 mm. Maximální výkon zesilovačů všech všech širokopásmových modelů, včetně třípásmového, je 2000 W. Dělicí frekvence ETX-10P je 1,7 kHz, jeho větší 12“ a 15“ sourozenci pak mají dělení 1,6 kHz, resp. 1,5 kHz. Kompaktní výkonný reprobox ETX-10P se skvěle snáší se subwooferem ETX-15SP, pro 12“ a 15“ modely však bude vhodnější větší sub ETX-18SP.
Subwoofery mají zabudovaný zesilovač s jmenovitým výkonem 1800 W a mají stejný DSP. Vstupní konektory jsou dvoukanálové, takže pro konfiguraci sub-sat není třeba žádné další zařízení. Subwoofery jsou rovněž připraveny pro spolupráci v sestavě s kardioidní vyzařovací charakteristikou. Vyzařování subwooferů jako takových není směrové: akustický tlak před reproboxem je prakticky srovnatelný s vyzařováním do stran nebo dozadu. Vzadu však bývá pódium s veškerou technikou a obvykle i odrazivou stěnou. Proto je dobré dosáhnout směrového vyzařování i u nejnižších kmitočtů právě kardioidními subwoofery.
Praktické testy
Praktické testy prokázaly excelentní zvukové vlastnosti. ETX-10P přesvědčily vysokým akustickým tlakem a opravdu širokopásmovou vysoce lineární reprodukcí, zasahující až do tak nízkých frekvencí, které jinak bývají zvykem spíše u 15“ modelů. Prohlášení o rozsahu až ke 20 kHz jsou též zcela důvěryhodná. Nebýt faktu, že výkonové zesilovače této kategorie jsou nevyhnutelně spojeny s určitou hladinou šumu, mohly byste je použít jako studiové monitory. Vyzařovací úhel je dostatečně široký a pokrytí je rovnoměrné.
Linearita reprodukce je taková, že i při vysoké hlasitosti zvuk nepůsobí nepříjemně i při velice vysokých hodnotách akustického tlaku. Díky vysoké linearitě se posouvá i práh vzniku zpětné vazby. Jakmile si jednou vyzkoušíte podobné reproboxy jako nástrojový aparát, už nikdy se nebudete chtít vrátit ke specializovaným zesilovačům pro akustické kytary nebo klávesy. Další velice vydařenou vlastností je zobrazení všech důležitých informací na displeji najednou a pohromadě. Nastavení DSP pro monitor, umístění na stativu nebo zavěšení je skutečně rozdílné a je opravdu nejlepší pro příslušná umístění, což rozhodně není vždy případ EQ presetů.
ETX-15P rovněž umí předvést skutečně úderný zvuk. To je samozřejmě výhoda menších reproduktorů jak u širokopásmového 10“ měniče, tak u basového 15“ reproduktoru. Výkonový zesilovač má kmitačku i membránu pevně pod kontrolou, v čemž pomáhá i DSP. Rozdíl můžete snadno slyšet: ve volném prostoru se nic „netáhne“, basové tóny jsou tak prudké (a suché), jak mají být. Spodní mezní kmitočet je rovněž v pořádku. Dokud nenarazíte na omezení peak limiteru, můžete si ekvalizérem přidávat pásmo nad 30 Hz dle libosti, nebo se spolehnete na vestavěný limiter. Kvůli možnosti směrového vyzařování subů bych preferoval (při zachování zbytku systému beze změny) použít dva 15“ suby na každou stranu, namísto klasické koncepce s jedním ETX-18SP na každé straně.
Kombinace ETX-10P a ETX-15SP představují naprosto vyhovující řešení v každém ohledu na požadavky špičkového ozvučení všeho druhu – od hromových basů s hluboce podladěnou baskytarou až po „šeptavé“ šansony v doprovodu klavíru a virblu s metličkami, od večírku folkové muziky po bouřlivé party. Ideál vysoce věrného zvuku zde byl příkladně realizován. Přidejte si k tomu extrémní všestrannost, kdy jediný box lze stejně dobře použít jako nástrojový aparát či kompletní řešení odposlechu. Toto je série, ze které může vycházet celá řada aplikací profesionálního ozvučení.
Jan-Friedrich Conrad
Chcete poradit s ozvučením nebo se dovědět více o systémech Electro-Voice?