Mikrofony DPA vyprávějí muzikálový příběh čarodějnic ze země Oz

Mikrofony DPA vyprávějí muzikálový příběh čarodějnic ze země Oz

Reference

Slavnou muzikálovou show Wicked v londýnském West Endu pomáhají ozvučit miniaturní klopové mikrofony DPA 6061, kardioidní směrové modely 2011, nástrojové mikrofony 4099 a nový kopákový model DPA 4055.

srpen 2023

Muzikál Wicked je dlouhodobě uváděn na scéně divadla Apollo Victoria Theatre v londýnském West Endu. Jedna z nejúspěšnějších světových inscenací využívá hned několik mikrofonů dánské společnosti DPA. Zvuk čarodějné produkce vede mistr Hyder Khalil ve spolupráci se zvukařem Tonym Meolou. Produkce nejprve využívala „pouze“ subminiaturní klopové mikrofony DPA 6061, sestavu však později doplnily také kardiodiní model 2011 s dvojitou membránou, kopákový mikrofon 4055 a nástrojové modely řady 4099

Celkově je díky DPA vše jednodušší. S těmito mikrofony nemusíte bojovat, neboť mají úžasně nízkou úroveň zemního šumu. Ve srovnání s našimi starými mikrofony navíc posouvají zvuk na jinou úroveň. Objevujeme detaily, které jsme dříve nevnímali. To, zda tyto nuance chceme využít, nebo ne, je čistě na našem rozhodnutí. Důležité je, že máme možnost s nimi pracovat a ve výsledném zvuku je zachovat.

Hyder Khalil , mistr zvuku

Khalil nejprve seznámil produkční tým s mimořádně drobnými lavaliery 6061, které pomalu nasazoval na jednotlivé účinkující, dokud nebylo pokryto celé obsazení. „Jako dlouholetý fanoušek DPA vím, že kvalita zvuku je u této značky něčím samozřejmým,“ dodává. „Hlavní problém, který jsme chtěli vyřešit, byla estetika. Kapsle DPA 6061 jsou dostatečně malé, aby splynuly s výpravou muzikálu, a zároveň dostatečně kvalitní, aby zvýraznily detaily a nuance hlasů všech účinkujících.

Pro Khalila, který zažil již několikeré obsazení muzikálu Wicked a je si vědom nepatrných rozdílů mezi výkony jednotlivých herců, byla jednou z nejdůležitějších vlastností klopových mikrofonů DPA 6061 jejich schopnost zachytit drobné detaily. „Ne že bychom předtím měli špatný zvuk, ale s DPA byl rozdíl okamžitě patrný,“ vysvětluje. „S mikrofony 6061 je to jako by k vám účinkující hovořili tváří v tvář. Pomáhá to i vtipnosti představení, protože slyšíte drobné komické změny v hlasech herců. Tyto mikrofony prostě přidávají do zvuku něco, co tam předtím chybělo.

Už několik let používáme pro snímání houslí, violoncella a lesního rohu mikrofony DPA 4099. V poslední době s nimi ozvučujeme také bicí soupravu, kde je nasazujeme na přechody,“ pokračuje Khalil. „Rytmický buben snímáme shora a zespodu pomocí směrových kardioidních mikrofonů DPA 2011. Je to skutečně obrovské zlepšení. Hudebníci mikrofony DPA milují, protože jsou malé a během hry jim nepřekáží. Zvuk mezi jednotlivými interprety zůstává navíc velmi konzistentní.

Měli jsme také štěstí, že jsme získali jeden z nových mikrofonů – model 4055 pro velký buben. Ten je opravdu skvělý," uzavírá Khalil. „U jiných mikrofonů pro kopák jsem vždy narážel na to, že je v podstatě ‚ořezáváte‘, abyste získali použitelný zvuk. Takové počínání je spíše kompromis, nikoliv tvůrčí rozhodnutí. 4055 je pro mne první mikrofon, s jehož pomocí můžete skutečně zvýraznit kvality kopáku. Tento mikrofon je velmi všestranný a působí spíše jako skalpel než jako široký meč. Dokážete s ním ‚vyrýt‘ drobné detaily a být selektivní. Beru ho více jako tvůrčí nástroj než jen prostředek k zachycení zvuku.“

Potřebujete poradit s výběrem vhodného mikrofonu pro váš zpěv či nástroj?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com