EUROVISION SONG CONTEST zcela v režii mikrofonů DPA – rozhovor s Kaiem Reissem
Florian Kresse (FK), business development manažer ve společnosti DPA Microphones, zpovídá zvukaře letošního ročníku této věhlasné soutěže Kaie Reisse (KR). V tomto rozhovoru Kai Reiss vysvětluje použití různých mikrofonů DPA a své zkušenosti v každodenní produkční praxi.
V průběhu Eurovize 2017 se používaly zpěvový mikrofon DPA d:facto, miniaturní mikrofon DPA d:screet SC4060, náhlavní mikrofon DPA d:fine 4088 a nástrojový mikrofon DPA d:vote 4099. Přečtěte si zajímavé postřehy o každodenní produkční práci Kaie Reisse na písňové soutěži Eurovision Song Contest 2017.
FK: Kaii, v krátkosti se, prosím, představ těm, kteří o Tobě třeba ještě nikdy neslyšeli.
Žiji v nádherném přístavním městě Hamburku. K této práci jsem se dostal postupně přes hudbu v osmdesátých letech, kdy tento obor nebyl zdaleka tak industrializovaný jako dnes a zvukařské týmy se mnohdy skládaly výhradně z nadšenců. Od roku 1994 se živím převážně zvukovým a systémovým inženýrstvím a na přelomu tisíciletí jsem k tomu přidal oblast plánování a navrhování. Dvanáct let jsem působil jako produkční manažer pro zvukovou stránku, nejprve ve firmě Procon a později v PRG. Tam jsem měl to štěstí, že jsem se jednak dostal k supervizi mnoha výjimečných produkcí a získal jsem odpovídající mezinárodní zkušenosti a zároveň jsem se tam potkal s mnoha velice dobrými kolegy. Hlavně poslední zmíněný bod je naprosto zásadní. Protože kromě spolehlivé techniky je ve všech oborech nejdůležitějším faktorem při realizaci produkce excelentní a dobře zvolený tým.
FK: Na letošní Eurovizi (ESC 2017) jsi byl zodpovědný za tým zvukových techniků jak ve fázi předběžného plánování, tak při vlastní realizaci na místě přímo v Kyjevě. Jak jsi se k tomu dostal?
KR: Dohlížel jsem na průběh svého prvního ESC už v roce 2008 v Bělehradě i v roli šéfa zvukové stránky a v roce 2009 v Moskvě jsem působil jako FOH zvukař a od roku 2011 se pravidelně starám o delegace na ESC, včetně juniorské ESC na Kypru, jako systémový inženýr. Koncem ledna mi pak zavolal výkonný producent Pavlo Grytsak a šéf produkce Ola Melzig a chtěli po mě, abych se bez většího rozmýšlení připojil k produkčnímu týmu. Času bylo málo a potřebovali rychlé výsledky. Celá produkce, která zahrnuje všechny oblasti a začleněné obchody, je už extrémně složitá a od mé první zkušenosti v roce 2008 se výrazně rozrostla.
FK: Plánování tak velké produkce musí být vzrušující výzvou. Co přesně jsi měl za úkol?
KR: Jako šéf zvuku jsem byl jednak zodpovědný za plánování celé technické zvukové stránky a musel jsem vytvořit nezbytnou dokumentaci k celému zvukovému systému soutěže a stejně tak i k pomocným okruhům a televizním přenosům. Navíc jsem se svým týmem měl na starosti preprodukci stemů pro multi-tracky, abychom mohli jednak vytvářet vícestopé záznamy celého vystoupení a zároveň poskytovat dvoustopé záznamy s časovou značkou, které po nás chtěli osvětlovači a kameramani kvůli předprogramování, které začalo v hamburském studiu již počátkem března.
FK: Můžeš nějak stručně popsat organizaci? Jak velký byl třeba zvukařský tým?
KR: V kritické fázi čítal zvukařský tým kolem třiceti lidí. Používali jsme celkem asi sto padesát mikrofonů DPA. Věnovali jsme velkou pozornost funkční spolehlivosti a v návaznosti na to jsme pracovali se záložním systémem. Všechny součástky ale fungovaly spolehlivě až do konce.
FK: To zní hodně zajímavě. Jak jsi přišel právě ke značce DPA?
KR: Lars Lüdemann z německé odnože společnosti Mega Audio Sales mi ukázal mikrofon d:facto už v roce 2013 na veletrhu DEKT v Hamburku a mě už od první chvíle okouzlil. Od té doby jsem s oblibou a často používal nejen d:facto, ale i modely d:screet 4060, d:fine 4066 a 4088 nebo d:vote 4099, které patří mezi mikrofony, po kterých v mnoha situacích sáhnu na prvním místě.
FK: Které mikrofony DPA jste používali a k čemu přesně?
KR: Mikrofonní vložky DPA d:facto jsme měli ve všech ručních zpěvových mikrofonech a DPA d:fine 4088 zase u všech zpěváků, kteří chtěli používat náhlavní sady. Moderátoři a umělci vystupující během zahájení a v přestávkách dostali stejné vybavení. Plánovali jsme i mikrofon DPA d:vote 4099 v kombinaci s různými držáky pro hostující zpěváky. Model DPA d:fine 4088 jsme použili také během tiskové konference v sále 1. Pár mých kolegů jsme vybavili mikrofony DPA d:screet 4060. Ty sloužily hlavně pro FOH zvukaře, který tak mohl sledovat, co říkají jeho kolegové na scéně a vyhovět jejich požadavkům na zvukové úpravy.
FK: Proč jsi se rozhodl pro DPA?
KR: Především kvůli vynikající zvukové kvalitě a spolehlivosti této značky! DPA d:facto je podle mého názoru momentálně nejlepší a nejflexibilnější kondenzátorovou mikrofonní vložkou na trhu. Velkou výhodou je, že díky dostupnému adaptéru člověk může zvolit ideální kombinaci vložky a přenosové technologie pro danou situaci.
FK: Kolik diváků respektive posluchačů jste letos měli? Zvuk v aréně musí být dobrý. Taky soutěžící musí sám sebe dobře slyšet, ale samozřejmě nejdůležitější je kvalita zvuku pro televizní přenos. Je vůbec možné říct, který mix je důležitější nebo má přednost před jiným?
KR: V sále jsme měli místo pro jedenáct tisíc diváků na každé vystoupení. Dohromady jsou tři živá vystoupení pro televizi a navíc další veřejné zkoušky a vysíláme pro přibližně 200 miliónů televizních diváků. Na prvním místě si je potřeba uvědomit, že zpočátku věnujeme největší pozornost tomu, aby zpěváci měli dobrý pocit z odposlechu, což je základní předpoklad pro dobrý výkon na jevišti a v konečném důsledku pro celkový výsledek. Pak následuje zvuk pro televizní přenos, který produkujeme v režimu 5.1, a hned potom ozvučovací systém; vzhledem k tomu, že delegace sledují události živě ze zeleného pokoje už v průběhu zkoušek, ozvučovací aparatura je tady na rozdíl od mnoha jiných televizních pořadů velmi důležitá. Kromě vícestopých stemů pro hudební playback požadují jednotlivé delegace předem i svoje vlastní mixy, aby mohly vytvořit v předstihu všechny požadované efekty.
FK: Máš nějakou zajímavou historku ze zákulisí, o které bychom se jinak nedozvěděli? Nějakého hrdinu, který zachránil celou show; nebo šlo všechno podle plánu?
KR: Ola Melzig nám už předem slíbil velké „dobrodružství“. A když se na to zpětně podívám, dá se to celé tak opravdu chápat. Neměli jsme žádného opravdového hrdinu, aby se tak řeklo, ale celý produkční tým odváděl fantastickou práci během celého dlouhého produkčního procesu. Díky tomu, že se v některých případech známe a pracujeme spolu celá léta, byla naše spolupráce lepší a snáze jsme dělali změny na poslední chvíli. Zejména spolupráce mezinárodního produkčního týmu s týmem kolem Jerryho Appelta a celým technickým týmem byla výjimečně dobrá.
FK: Vidíš před sebou nějaký další vrchol kariéry po tak vzrušujícím produkčním zážitku? Máš nějakého vysněného umělce nebo produkci, na které bys chtěl dělat?
KR: Samozřejmě, jak ve zvláštních tak sportovních událostech a taky na poli koncertních turné! Mám rád výzvy a neobvyklé úkoly a to jak v roli manažera tak jako zvukař a jsem šťastný, že můžu pracovat v tomto odvětví s jeho mnoha proměnami a s různými kolegy.
FK: Mockrát díky za Tvé postřehy z této neobyčejné produkce.
Chcete se i vy osobně seznámit s mikrofony DPA nebo si vyzkoušet některý mikrofon z naší nabídky? Rádi vám poradíme.