Audiovizuální technologie na kolejích
Multifunkční vagón Správy železniční dopravní cesty – nejmodernější systém pro distribuci a správu audiovizuálního obsahu ve vysokém rozlišení, bezdrátová prezentace a moderní videokonference? Toto spojení je již samo o sobě synonymem profesionálního technologického řešení. Představte si ovšem tyto výjimečné možnosti v naprosto neobvyklých podmínkách – například na kolejích.
Multifunkční vagón Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s sebou přiváží hned několik možností svého využití – od prostoru pro prezentaci výsledků naměřených hodnot z diagnostického vozu, přes mobilní pracoviště pro operativní potřeby SŽDC a s tím spojené videokonferenční hovory managemetu SŽDC, až po edukativně-prezentační potřeby, jakými jsou například prezentace na odborných výstavách či osvětové a vzdělávací přednášky pro veřejnost.
Na realizaci tohoto zcela ojedinělého projektu se spolupodílela také společnost Audiopro s.r.o., přední tuzemský dodavatel profesionálních audiovizuálních technologií. Její odborníci byli při přestavbě železničního vagónu pověřeni zajištěním hned několika klíčových oblastí.
„Společnost Audiopro, s.r.o. měla za úkol vybudování 100% funkčního systému, který by bezvýhradně splňoval požadavky klienta. Pracovali jsme na propojení mobilního vyhodnocovacího pracoviště (vagónu) s diagnostickým vozem, realizaci AV systému, počítačové sítě, zobrazovacích technologií, napájení, kabeláže a dokonce i osvětlení vagónu. V okamžiku, kdy jsme do tohoto projektu vstoupili, pro nás bylo zásadním rozhodnutím, jakou konkrétní technologií vybrat a od jakého výrobce,“ předjímá účast společnosti Audiopro s.r.o. Key Account Manager, Michal Černý.
Nový multifunkční železniční vagón vznikl rekonstrukcí staršího vozu BMX765 (BALM) z roku 1966, v rámci které byl podroben kompletní přestavbě pojezdu, spodku a nástavby, včetně vybudování zcela nového interiéru se speciálním zateplením termo-tlumícím materiálem, který je nejen šetrný vůči klimatizačním jednotkám a topení, ale zároveň přispívá k zatlumení vnitřku vozu od venkovního hluku. Povrchová úprava exteriéru – kombinující žlutou a modrou barvu – byla zvolena tak, aby odpovídala designu SŽDC, a zároveň byla ošetřena antigraffitovou ochranou. Vnitřní dispozice 26 metrů dlouhého vozu je tvořena hlavní konferenční/prezentační místností doplněnou o obslužnou část a malou jednací místnost.
Elegantnímu a funkčnímu interiéru hlavního jednacího prostoru dominuje centrální stůl pro libovolnou prezentaci, doplněný 22 místy k sezení, z nichž mohou účastníci sledovat multimediální obsah na celkem osmi 32“ zobrazovacích plochách, nebo na velkém skládacím projekčním plátně, které je v případě prezentace stabilně uchyceno a vypnuto v hliníkovém rámu na napínacích lankách. V barové části hlavní místnosti je také elegantně skryto jádro celého systému – racková skříň tvořící zázemí pro použité technologie. Oddělený salónek je pak vybaven vlastním mobiliářem v podobě jednoho komfortního dvou-křesla a dvou samostatných křesel se stolkem. Možnost v tomto prostoru separovaně sledovat obsah, který běží v hlavní části vagónu, případně jiný obsah z DVD či BlueRay, poskytuje 42“ LCD display.
Systém distribuce audiovizuálního obsahu je v případě multifunkčního vozu SŽDC postaven na technologii HDBaseT, která představuje jeden z nejnovějších standardů v oblasti distribuce digitálních signálů. Nespornou výhodou tohoto nového protokolu není „pouze“ schopnost dovést nekomprimovaný obraz HD videa do rozlišení až 4K od zdroje k zobrazovací ploše, ale také například přenos zvuku, řídících povelů (USB či RS232), připojení k počítačové síti, či napájení pro koncová zařízení až do příkonu 100 wattů – a to vše po jednom jediném kabelu typu Cat6. „Rozhodnutí o využití technologie HDBaseT v rámci projektu se ukázalo jako zásadní nejen pro samotnou instalaci, ale také pro společnost Audiopro. Nejvhodnější řešení nám totiž přinesl přední světový vývojář a výrobce technologií pro distribuci obrazu a zvuku v HD kvalitě – společnost WyreStorm, se kterou jsme se na základě skvělé zkušenosti z této realizace, rozhodli otevřít dlouhodobou obchodní spolupráci a domluvili se na distribuci jejích produktů v České republice a na Slovensku,“ připomíná Michal Černý.
Zařízení společnosti WyreStorm jsou v této instalaci zastoupeny především řídícím systémem Enado a video maticí MX1616, která zajišťuje distribuci obsahu hned z několika různých zdrojů. Systém Enadose díky své přizpůsobitelnosti a možnostem rozšíření ukázal jako ideální řešení pro ovládání celého systému. Enado totiž slouží jako webový server, což mimo jiné znamená, že je možné jej ovládat ze široké škály zařízení, jako jsou notebooky, chytré telefony a tablety pracující na různých platformách (iOS, Android, PC, Mac). „Vůz využívá vlastní LTE router a vnitřní síť, do které jsou veškeré komponenty připojeny tak, aby je bylo možné řídit přes řídící systém WyreStorm Enado. Pro přístup k ovládání celého systému postačilo umístit v prostoru vozu QR kód, který si uživatel chytrým telefonem nebo tabletem vyfotí, otevře se mu webová stránka, přes kterou je pak schopen celý systém ovládat,“ vysvětluje flexibilitu tohoto řešení Michal Černý. V multifunkčním voze SŽDC jsou za tímto účelem k dispozici dva iPady firmy Apple, které jsou uloženy v obalech LaunchPort s indukčním dobíjením, a které jsou magneticky připevněny ke stěně vozu.
Mezi ovladatelnými parametry nejsou ovšem „pouze“ audiovizuální aspekty celého systému, ale rovněž bezdrátové ovládání celkem osmi světelných zón vagónu (4 zóny v každé místnosti): „Část řídícího systému tvoří rovněž námi vyráběná ethernetová řídící jednotka, která dokáže vysílat slaboproudý impuls stykačům a tímto způsobem světla ovládat,“ doplňuje Michal Černý.
Distribuci obsahu řeší matice WyreStorm MX1616. Pracuje se 16 sloty, které byly dle potřeby vybaveny video a audioporty (HDMI či HDBaseT In/Out), a zajišťuje, že na jednotlivých displejích je možné zobrazit signál z libovolného zdroje. A právě vstupní sekce celého AV systému konferenčního vozu pracuje s dalšími klíčovými technologiemi, kterými jsou především profesionální bezdrátový prezentační systém wePresent a konferenční systém LifeSize.
Zařízení wePresent umožňuje uživateli připojit se z libovolného zařízení (počítačů Windows a Mac, z chytrých telefonů či tabletů) přes jakoukoliv LAN/WLAN síť a bezdrátově prezentovat. Zrcadlení probíhá rychlostí až 30 snímků za vteřinu při plném rozlišení 1080p. Toto řešení společně se standardem HDBaseT velkou měrou přispívá k takzvané „technologické bezbariérovosti“ multifunkčního vagónu. Zcela totiž opouští „rozhádaný“ svět konektorů i svazujících kabelů a eliminuje situace, ve kterých se uživatel při své prezentaci setkává s HDMI či VGA porty, které si zrovna „nerozumí“ s jeho zdrojovým zařízením. S bezdrátovým systémem prezentace wePresent je po vnitřní síti propojen také vyhodnocovací vůz. Pracuje s vyhodnocovacími nástroji například na focení návěstidel či rozchodnosti kolejí.
Tyto výsledky a naměřené hodnoty je systém schopen zobrazovat na displejích a slouží tedy jak pro drážní, tak pro prezentační účely. Bez zajímavosti není, že společnost Audiopro s.r.o. zajistila rovněž vodotěsné propojení měřícího vozu pomocí armádní technologie. Použitý propojovací kabel byl vyroben pomocí kevlarových vláken a měl by být schopen utáhnout až 150 kg.
Přestože se v původním zadání projektu železničního vozu SŽDC hovořilo o zajištění čistě audio-konferenčního systému, společná jednání firmy Audiopro a Clarystone se zástupci SŽDC a společností ČMŽO elektronika a CZ Loko, které přestavbu vagónu zajišťovali, nakonec vyústila v rozšíření systému na mnohem efektivnější a především pokročilejší videokonferenční systém firmy Lifesize. Do centrálního racku multifunkčního vagónu byla zvolena nejvhodnější varianta tohoto konferenčního systému – instalační verze LifeSize Icon 800, která v tomto případě kombinuje až 4 video vstupy a pracuje se dvěma video výstupy. Kamera k tomuto konferenčnímu systému je elegantně umístěna za elektrickou roletkou v čele vozu u barové části. Účastníkům konference stačí prostřednictvím řídícího systému Enado odeslat požadavek na videokonferenci – následně dojde k probuzení celého systému, vyjede roletka a konference může probíhat.
Pro zajištění zvuku videokonference i prezentačních účelů je používán 8kanálový digitální mikrofonní systém od společnosti ClearOne, osazený pěti stolními mikrofony pro videokonferenci, dvěma klasickými ručními mikrofony a jednou náhlavní soupravou od dánské společnosti DPA. Značnou výhodou zvolených mikrofonů je jejich napájení prostřednictvím baterií a možnost neustálého dobíjení v případě, že nejsou používány. Mikrofonní systém je tak provozuschopný prakticky kdykoliv (s operační dobou cca 8 hodin). V případě, že nejsou pro účely využití multifunkčního vozu třeba, společnost Audiopro s.r.o. vybavila centrální rackovou skříň skrytým regálem pro jejich uskladnění. Mikrofonní systém vozu je napojen na audio matici ClearOne, která mimo jiné zajišťuje funkci echo cancellingu: „Jedná se o speciální typ audioprocessingu, který eliminuje možný vznik zpětné vazby mezi stolními mikrofony a stropními reproduktory firmy Polk Audio, které jsou nad těmito mikrofony umístěny, a které společně s integrovaným zesilovačem zajišťují celkové ozvučení vagónu ve dvou ozvučovacích zónách,“ vysvětluje Michal Černý.
Kromě video vstupů pro bezdrátový systém prezentace wePresent a videokonferenci LifeSize byl multifunkční vůz vybaven také BlueRay přehrávačem značky Oppo, který má v sobě integrovanou HDBaseT kartu a signál tedy směřuje do video matice bez jakéhokoliv konvertoru. Vagón je dále vybaven třemi přípojnými místy pro kabelové připojení. Tyto kvalitní přípojné body – dva zakázkové v ostění a jeden ve stole (přípojné místo CORD XXL) – dodal špičkový český výrobce PANCONNECT s.r.o. a slouží zde jako alternativní možnost připojení. Zde má uživatel k dispozici fixně upevněné nejčastěji používané konektory (HDMI, VGA, Jack a RJ45).
Jak již bylo řečeno, účastníci zasedání, prezentace či videokonference mají možnost sledovat video obsah na osmi špičkových 32“ LCD obrazovkách ve velké jednací místnosti a jedné 42“ LCD obrazovce v soukromém salónku. Toto řešení pochází od společnosti NEC, a jedná se o nejvyšší modelovou řadu 24/7, která je vybavena OPS sloty, ve kterých jsou umístěny HDBaseT karty, zajišťující zobrazení obsahu distribuovaného maticí WyreStorm. Integrovanou HDBaseT kartu využívá rovněž špičkový projektor od firmy Epson, který byl, stejně jako ostatní vybavení, vybrán i s ohledem na svou odolnost vůči možným otřesům. „Ve vagónu se vše počítá na přetížení 5G, což znamená, že například centrální rack musel být vhodně vyztužen a zařízení v něm musela být lépe uchycená. Projektor, který váží 12 kg, má v pětinásobku hmotnost 60 kg – a i toto je věc, se kterou jsme museli v souvislosti s nosností vozu počítat,“ vysvětluje zákulisní okolnosti instalace Michal Černý.
Skládací projekční plátno, které bude pravděpodobně nejvíce využíváno při vzdělávacích akcích a během prezentací, je uchyceno v hliníkovém rámu na napínacích lankách, kterými je přichyceno také k podlaze tak, aby bylo za jízdy stabilní, nehýbalo se a bylo dobře vypnuté.
„Vybavit nejmodernější kancelářské prostory na kolejích audiovizuální technikou, která obstojí v tomto nepříznivém prostředí co se rušení a vibrací týče, pro nás byla výzva, které jsme se velice rádi ujali. Nyní je pro nás potěšením, když se průběžně dovídáme, jak často a pro jaké účely je vagón využíván a jaké akce se do budoucna plánují," uzavírá Michal Černý.
Navrhujeme a realizujeme nejrůznější systémová řešení šitá na míru našim zákazníkům, malým i velkým firmám. Rádi poradíme i vám.