Mikrofony DPA opět potvrzují svou kvalitu při nejnáročnějších živých přenosech

Mikrofony DPA opět potvrzují svou kvalitu při nejnáročnějších živých přenosech

Reference

Dlouholetý uživatel mikrofonů společnosti DPA měl nedávno možnost jako jeden z prvních využít novou technologii CORE+, kterou použil v londýnském Barbicanu na akci Jonathan Cohen sing-along.

duben 2025

Zvukový mistr Phil Wright se specializuje na míchání živých nahrávek, ozvučení rozhlasového a televizního vysílání, nebo přípravu cue souborů pro precizní synchronizaci orchestrálních partitur s filmem během živých představení. Dánské mikrofony DPA Microphones jsou jeho pravidelnou volbou při práci na mnoha projektech. Mezi časté Wrightovy klienty patří společnost Ministry of Sound, která využívá jeho služeb pro produkci klasických orchestrů, a londýnská společnost Senbla Live Events, jež se specializuje na pořádání a propagaci koncertů. Při jedné takové příležitosti Wright otestoval novou mikrofonní technologii DPA CORE+ .

Hlavní housle a violy jsme ozvučili mikrofony 4061 CORE+ a na ostatní smyčcové nástroje jsme nasadili starší modely 4061, což se ukázalo jako velmi užitečný experiment. Při umístění mikrofonu necelé tři centimetry od kobylky houslí velmi často potřebujete poměrně výrazné úpravy ekvalizéru. To byl také jeden z důvodů, proč jsem vždy na výše položených smyčcích upřednostňoval mikrofony 4061, které mají výraznější presenci v oblasti vokálních frekvencí, což je zvlášť užitečné v divadelním prostředí. Verze CORE+ byla v tomto směru ještě shovívavější a přirozenější.

Phil Wright, Sound designer and engineer

Před vystoupením Jonathana Cohena Wright spolupracoval (se společností RG Jones Sound Engineering) na slavnostním večeru Gramophone Classical Music Awards 2024, kde použil kardioidy 4011 a dvojici nástrojových mikrofonů 4099 CORE.  

Na představení byli coby hosté přítomni špičkoví sólisté klasické hudby, z nichž tři ten večer vystoupili. Ozvučovací tým měl tradičně potíže s tím, aby zvuk vysílání odpovídal živé produkci, protože místnost, kde koncert probíhal, je příliš velká a akusticky nevhodná. Navrhl jsem, abychom k vysílání přistoupili spíše jako ke koncertu, než abychom používali tradiční postupy z korporátního udílení cen. K tomu jsme potřebovali transparentně znějící mikrofony, které věrně přenášejí zvuk a zároveň jsou nenápadné – a právě to jsme našli u DPA.

Phil Wright, Sound designer and engineer

Program se skládal z různých klavírních vystoupení, včetně sóla a duetů se zpěvačkou a houslistkou. 

Dovnitř klavíru jsem na magnetické úchyty umístil pár mikrofonů 4011ES, které mi pomohly dostat do zvuku PA potřebné detaily. Na zadní stranu klavíru jsem pak umístil další pár 4011C. Díky širší kardioidní charakteristice 4011 uvnitř a absenci objemného tradičního předzesilovače jsme mohli zavřít víko klavíru. Mikrofony zůstaly prakticky neviditelné, což bylo velmi důležité.

Phil Wright, Sound designer and engineer

Zvukařský tým se rozhodl vybavit houslistu také modelem 4099. 

K dalším modelům, které Wright s oblibou používá, patří široké kardioidy 4015 a kardioidy 2011 s dvojitou membránou

Bylo to asi to nejméně nápadné ozvučení, jaké jsem kdy zažil – pokud by mikrofon nebyl v průběhu vystoupení ztlumen, ani byste si nevšimli, že tam je. Takto by měl vypadat klasický koncert. Použití špičkového mikrofonu tak blízko zdroje navíc znamenalo, že záznam byl naprosto bezkonkurenční. Podle mě neexistuje nic, co by se vyrovnalo čistotě zvuku a extrémně nízkému zkreslení, které poskytují mikrofony DPA. Často si značku DPA vybírám, protože preferuji, aby představení neznělo uměle zesíleně, a k tomu patří i absence zabarvení, které někteří jiní zvukaři naopak vyhledávají. Osobně ale dávám přednost transparentnosti mikrofonů DPA – a očividně to oceňují i mnozí mí klienti, protože si mě opakovaně najímají, a půjčovny, se kterými spolupracuji, stále dodávají mnou doporučené vybavení.

Phil Wright, Sound designer and engineer

Potřebujete poradit s výběrem vhodného  mikrofonu pro váš zpěv nebo ozvučení hudebního nástroje?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com