Mikrofony DPA září na Broadwayi

Mikrofony DPA září na Broadwayi

Reference

Světově oceňovaný zvukař Gareth Owen použil k ozvučení úspěšného muzikálu hned několik různých mikrofonů DPA. Na zvuku inscenace „& Juliet“ se tak podílely například headsety 4066 CORE, široce-kardioidní mikrofony 4015, nástrojové modely 4099 nebo nový kopákový mikrofon 4055!

květen 2023

Gareth Owen je jedním z předních světových zvukových mistrů, jehož práci můžete slyšet na nejslavnějších scénách včetně Broadwaye, Las Vegas či londýnského West Endu. Za více než pětadvacet let své profesní činnosti má za sebou více než dvě stě padesát inscenací a jeho zvuk si vychutnalo přes padesát milionů diváků. Pracoval na mnoha ikonických muzikálech, jako jsou například „Hunchback of Notre Dame“ (Zvoník u Matky Boží), „Beauty and the Beast“ (Kráska a zvíře), „Sister Act“ (Sestra v akci), a nebo „Bat Out Of Hell“ (Netopýr z pekla).

Jednou z jeho posledních „štací“ je ozvučení broadwayského představení s názvem „& Juliet“, při kterém pro snímání zvuku použil různé modely dánského výrobce DPA Microphones. Práce na této inscenaci vynesla Owenovi nominaci na cenu 2023 Tony Award za nejlepší zvukový design muzikálu.

Gareth Owen je letitým uživatelem mikrofonů DPA a vystupující pravidelně snímá pomocí headsetů DPA 4066 CORE.

Řekl bych, že 4066 tak či onak používám téměř v každém svém projektuje. A i když u některých vystoupení není žádoucí umístění mikrofonu na tváři herce, z boční strany obličeje, 4066 velice snadno dostanu na hercovo čelo, aniž bych musel použít ošklivě vyhlížející pásku. Navíc jsem ještě nenašel jiný náhlavní mikrofon, který by se kvalitou zvuku modelu 4066 vyrovnal, obzvlášť pak při umístění do tak zvláštních poloh. O schopnosti mikrofonu v takové poloze zůstat ani nemluvě! DPA přežijí tahání, postrkávání, pohyb, pot, slzy, falešnou krev, a dokonce i stržení z hlavy či zachycení o kostým. Pokaždé mě ohromí tím, kolik toho zvládnou.

Gareth Owen, Sound designer
Miniaturní mikrofony DPA 4066

Při zvažování vhodného mikrofonu pro ozvučení bicí sestavy se Owen rozhodl otestovat nový kopákový mikrofon DPA 4055.
Při snímání bicích Owen kromě 4055 použil také mikrofony DPA 4015 se širokou kardiodou, kterými ozvučil ride činely a hi-hatky.

Je to poprvé po dlouhé době, co jsem při snímání velkého bubnu sáhl po nějakém jiném mikrofonu. Velice rychle se však ukázalo, že tato ‚odchylka‘ od mé obvyklé volby je velice příjemná. Na rozdíl od mnoha mikrofonů pro kopák není 4055 navržen tak, aby měl nějaký specifický zvuk. Mikrofony DPA jsou známé svojí transparentností, proto jsem se zprvu bál, zda 4055 zvládne různé žánry. Zjistil jsem ale, že jsem jeho zvuk schopen velice snadno ekvalizovat. Dokázal jsem ho přimět, aby zněl tak, jak veřejnost vnímá popový kopák, a zároveň tak, aby zněl jako kopák pro klasickou hudbu.

Gareth Owen, Sound designer

Jedna z věcí, kterou DPA zvládají velmi dobře, je odmítání signálu mimo osu mikrofonu. To v kombinaci s velmi malými rozměry mikrofonů a možností oddělit kapsli od předzesilovače znamená, že jste schopni mikrofony DPA dostat do velmi těsných a těžko přístupných pozic - zejména v bicích soupravách, které bývají v divadlech stavěny dosti ‚na těsno‘, tak aby se do malého prostoru vešlo co nejvíce vybavení. Za takových okolností se pak kompaktní provedení a odmítnutí signálu mimo osu jeví jako extrémně užitečné vlastnosti. Dovolí vám soustředit se na to, co potřebujete, a nesnímat příliš mnoho okolního zvuk.

Gareth Owen, Sound designer

Owen pravidelně používá také nástrojové mikrofony DPA 4099. Při ozvučení inscenace „& Juliet“ je použil pro snímání smyčců.

Model 4099 je zkrátka báječný mikrofon. Ode dne, kdy byl uveden na trh, jsem patrně na smyčce nepoužil nic jiného. Je to dokonale univerzální mikrofon, který používám opravdu hodně, pouze měním klipy. Někdy si říkám, že s pomocí 4099 se dá ozvučit snad úplně vše. Často mě překvapuje jejich odolnost a jak dokážou přestát i pád na podlahu orchestřiště.

Gareth Owen, Sound designer

Zbytek orchestru, žesťové a dechové nástroje, ozvučil Owen pomocí kardioidních mikrofonů DPA 4011. Hladký průběh show „& Juliet“ měly kromě mikrofonů DPA na svědomí také line array systém d&b XLS, mixážní pult Avid a bezdrátové mikrofony Shure.

Po ukončení práce na tomto představení začal Owen pracovat na zvuku broadwayské inscenace „Bad Cinderella“ (Zlá popelka), kde – bez velkého překvapení – opět používá mikrofony DPA.

S výjimkou několika bicích a lesního rohu jsou téměř všude použity mikrofony DPA. 4099 odbavují veškeré smyčce, včetně kontrabasu, cella a akustické kytary. Herci mají 4066, DPAčka snímají kytary i klávesové nástroje. Žestě a dechy snímáme pomocí mikrofonů 4011. Pokud jde o bicí nástroje, na činelech a hi-hatkách jsou nasazeny modely 4015, rytmický buben snímáme pomocí 4018. Tyto tužkové mikrofony byly vůbec první, které mě k DPA přilákaly. Jsou drobné a snadno je dokážete umístit tam, kam se běžné ‚tužky‘ nedostanou. Pod každým jedním činelem na bicí soupravě máme podstrčený mikrofon 4015. To by s mikrofony jiné značky možné nebylo.

Gareth Owen, Sound designer

Chcete se osobně seznámit s mikrofony DPA? Potřebujete poradit s výběrem zpěvového mikrofonu, s ozvučením hudebního nástroje nebo celé kapely?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com