NE–klid na západní frontě zachytily mikrofony DPA

NE–klid na západní frontě zachytily mikrofony DPA

Reference

V reportáži o natáčení Oskary a Zlatým glóbem ověnčeného filmu „Na západní frontě klid“ režiséra Edwarda Bergera, která v únoru 2023 vyšla v časopisu „Post Magazine“, popisuje placový zvukař Viktor Prášil také své zkušenosti s mikrofony DPA 6061 a 4061.

březen 2023

Dánské miniaturní mikrofony DPA byly během náročné produkce použity společně s dalšími špičkovými mikrofony (směrové Schoeps CMIT-5U, MK41 a MK5, Sennheiser MKH60 a MKH516 pro střelbu a výbuchy, či Holophone H3-D pro vícekanálový zvuk) a rekordéry (Aaton Cantar X3, Sound Devices 688, MixPre-10 II, Sony PCM-D50).

Pro natáčení filmu Na západní frontě klid byla velmi zásadní příprava. U snímků tohoto typu je totiž třeba vše předem naplánovat. Jakmile začnou kolem vás vybuchovat exploze, je už pozdě. S přípravami jsme proto začali mnoho týdnů dopředu. Instalovali jsme do přileb bezdrátové mikrofony. Nechali jsme vyrobit 200 párů gumových podrážek, protože jsme zjistili, že vojenské boty mají zespodu spoustu malých kovových hrotů a jsou tím pádem velmi hlučné. Postavili jsme například i akustickou stěnu, za kterou jsme během scén v dešti umístili cisterny s vodou. Do interiéru s velkou ozvěnou jsme měli připravené přenosné tlumící závěsy…

Viktor Prášil, zvukový inženýr

Při scénách v zákopech a na bojišti měli hlavní hrdinové na sobě dva bezdrátové mikrofony – jeden ukrytý v kostýmu a druhý v přilbě.

Při snímání vojákova dechu je zapotřebí hodně kreativity. Je to právě dech, řev a pláč, co vtahuje diváka do děje. Obrovským způsobem nám v tomto ohledu pomohly vojenské přilby, do kterých jsme umístili vysílače Lectrosonics SMDWB. Vyrobili jsme pro ně speciální kapsy v barvě výplně helmy, aby v případě pádu přilby na zem nebo jejího sundání nebyl vysílač téměř vidět. Jako mikrofon jsme použili jeden z nejštíhlejších a nejmenších ‚klopáků‘ na světě – DPA 6061. Tento lavalier jsme vybavili protivětrnou ochranou a zamaskovali ho bahnem tak, aby byl co nejméně nápadný. Velmi důležité rovněž bylo najít vhodné místo pro umístění mikrofonu. Zabránit dutému ‚kyblíkovému‘ zvuku a zároveň se vyhnout tomu, aby ho viděla kamera byla hra s milimetry.

Viktor Prášil, zvukový inženýr

Tým, ve kterém Prášil pracoval, od začátku věděl, že je čeká divoké natáčení.

V našich silách nebylo nahrát úplně vše co jsme chtěli, proto jsme z natáčecího plánu vybrali dny a scény, kdy bychom potřebovali dalšího zvukaře na nahrávání samostatných zvuků. Produkce k nám byla velmi velkorysá a poskytla nám čas na nahrávání.

Viktor Prášil, zvukový inženýr

V průběhu celého natáčení zvukaři nahráli obrovské množství stop s herci, kaskadéry a komparzisty.

Nahrávali jsme boje v zákopech, stovky komparzistů, kteří křičeli a běželi na nás po bojišti. Točili jsme i všechny filmové vozy. Chtěli jsme připravit co nejvíce materiálu pro postprodukci. Nahrávat některé zvuky by bylo dodatečně složité, ne-li úplně nemožné. Jednalo se o více než 40 GB upravených zvukových souborů v mono, stereo a pětikanálovém formátu. Některé z nich při rozlišení 192 kH/32dB. Režisér Edward Berger je do zvuku velmi zapálený a neskutečně nám pomáhal. Režíroval kompars a dokonce sám dělal ruchy přímo na place. Jeho přínos pro zvuk filmu byl obrovský.

Viktor Prášil, zvukový inženýr

Originál celého článku naleznete ZDE.

Chcete se s mikrofony DPA seznámit osobně? Potřebujete poradit s výběrem vhodného mikrofonu at' už na zpěv či ozvučení?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com